Olen Cristian Seres, syntynyt Kangasalla 1978 ja asun Vatialassa. Työskentelen IT-alalla mm. Linuxin ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen parissa. Koulutukseltani olen diplomi-insinööri. Olen utelias tutkimaan uutta, mutta arvostan vanhoja ja hyvin tehtyjä asioita.
Olen toiminut noin 18 vuotta Tampereella As Oy Koivistontien rintamamiestalojen hallituksen puheenjohtajana. Tehtävä on mielenkiintoinen ja siinä yhdistyvät monet minua kiinnostavat aihepiirit: historia, ratkaisuvaihtoehtojen vertailu, uusien ideoiden edistäminen sekä energiaa säästävien ratkaisujen käyttöönotto.
Maailman muutosta ei minusta tule pelätä, vaan esimerkiksi ilmastonmuutokseen on paljon erilaisia ratkaisuja, joita yhdistämällä ihmisten elintason ei tarvitse laskea, vaan pikemminkin voidaan luoda uusia työpaikkoja Suomeen. Vaikeudet ja ongelmat voidaan voittaa – täytyy vaan kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Yhteistyöllä, hyvällä suunnittelulla ja ongelmia ratkomalla päästään vähitellen tavoitteeseen. Luottamusta rakentamalla ja aidolla auttamisen halulla pystyy muodostamaan yhteiset tavoitteet myös niiden kanssa, joilla on erilainen arvomaailma.
Kirjoitan nopeasti kymmensormijärjestelmällä, useimmiten itse kehittämälläni DAS-näppäimistöasettelulla, mutta myös perinteisellä qwertyllä. Yhtenä harrastuksena minulla on museoautot.
Olen ollut vihreiden jäsen yli 15 vuotta. Vihreät arvostavat koulutusta, tiedettä ja ratkaisukeskeisyyttä, jotka ovat minullekin tärkeitä. Mielestäni vihreät ymmärtävät, että asioilla on hinnan lisäksi myös arvo.
Kangasalan tulee mahdollistaa pitkällä aikavälillä kestävien ratkaisujen valinta. Esimerkiksi rakentamisessa ja asumisessa pienilläkin valinnoilla voidaan tehdä ympäristötekoja. Kaavoituksella voidaan keskittää asumista sinne, missä on edellytykset toimivalle joukkoliikenteelle ja pitää arvokkaat luontoalueet eheinä.
Liikenne on suurin hiilidioksidipäästöjen aiheuttaja Kangasalla. Olemassaoleva rataverkko Vatialaan ja Ruutanaan tulee saada paikallisliikenteen käyttöön – tekniset haasteet ovat varmasti ratkaistavissa. Tieliikennettä ei tule tarpeettomasti vaikeuttaa ja hidastaa. Kangasala voi olla kuntalaisten tukena vähäpäästöisen liikenteen edistämisessä, esimerkiksi sähköautojen pikalatauspaikkoja ei Kangasalla ole vielä yhtään.
Asukkaiden tulee saada helposti tietoa itseään kiinnostavista kaupungin asioista. Hyvällä tiedottamisella edistetään asukkaiden hyvinvointia.
Tulevaisuuden työpaikkoja ja vetovoimaa Kangasalle
vaaliteema
Kangasalan tulee olla houkutteleva kotipaikka yrityksille, jotka luovat tulevaisuuden Suomea. Yritykset maksavat yhteisöveroa ja kunta saa siitä osuuden. Raskaan teollisuuden tai kaivosten sijasta kannattaa panostaa yrityksiin, jotka eivät kuluta korvaamattomia ympäristöarvoja.
Myös matkailijoita ja uusia asukkaita voidaan saada lisää, jos Kangasalaa tehdään tunnetuksi ja tuodaan omia vahvuuksiamme esille. Hyvä sijainti ja liikenneyhteydet, luontoarvot, museot, historia. Tehdään itsestämme vähän enemmän numeroa.
Yhteistyötä Tampereen kanssa
vaaliteema
Nauhataajaman Tampereen rajan lähellä monet palvelut löytyvät lähimpänä Tampereen puolelta. Myös osa infrasta kuten sähkön siirtoverkko Vatialassa on Tampereen sähkölaitoksen. Jatkossa yhteistyötä tulisi laajentaa, Lamminrahkan uusi asuinalue on hyvä esimerkki tällaisesta yhteistyöstä.
Vatialankin lähijunaliikenne on selvitettävä kunnolla
Jari Kolehmainen kannatti perustellusti 30.12. tietopohjaista päätöksentekoa Tampereen seudun lähijunaliikenteessä ja toivoi Kangasalta investointia tulevaisuuteen. Paikallisjunat kulkevat jo Nokialle, Lempäälään ja Orivedelle, mutta Kangasala jäi ensimmäisestä junasta. Nykyinen rata palvelisi Ruutanan ja Vatialan asukkaita erinomaisesti, kunhan tähänastisiin selvityksiin liittyvät virheelliset johtopäätökset saadaan korjattua. Vatialassa esteenä on pidetty radan 12 promillen pituuskaltevuutta, mutta tämä ei ole todellinen este – esimerkiksi Rauman Leikarin seisaketta on esitetty poikkeusluvalla 12,5 ‰ pituuskaltevuudella. Kiitos joukkoliikenneasiantuntija Sakari Kestiselle tästä tiedosta.
Nyt on aika selvittää kunnolla Vatialankin seisakkeen toteuttamismahdollisuudet Holvastintien ylikulun kohdalle takertumatta pelkkään kaltevuuteen. Noin 4 000 asukasta yhteensä Kangasalan ja Tampereen puolella rajaa asuu 700 metrin säteellä tästä pisteestä. Heidän matka-aikansa Tampereelle paikallisjunalla lyhenisi murto-osaan verrattuna nykyiseen joukkoliikenteeseen.
Poissulkevana vaihtoehtona Vatialan seisakkeelle esitetty Vehmainen on teollisuus- ja pientalovaltaista aluetta, joka tuskin saavuttaisi läheskään yhtä suuria matkustajamääriä. Nattarin asukkaita Vehmaisten vaihtoehto ei enää yli 2 km etäisyytensä vuoksi palvelisi.
Kaukajärven luonnon puolesta
mielipide
Kaukajärven eteläpuolelle on vireillä Saarenmaan osayleiskaava, jossa tutkitaan uusia ajoreittejä ja loma-asuntojen vakituisiksi muuttamista.
Allekirjoitin aikanaan vetoomuksen Kaukajärven ja Pitkäjärven luonnontilan turvaamiseksi sekä lähetin muistutuksen Kangasalan kaupungille. Luonnonkauniista Kaukajärven ja Pitkäjärven alueista on huolehdittava suunnitelmissa, jotta rannat säilyvät tulevillekin sukupolville.
Kierrätys helpoksi
Sekajätteeseen menee paljon kierrätyskelpoista materiaalia ja kierrätysaste Suomessa on edelleen jäljessä EU:ssa sovittuja tavoitteita. Jos muovinkeräyspisteitä lisättäisiin sinne, missä on tiivistä asutusta, keräysaste Kangasalla todennäköisesti nousisi. kierratys.info sivusto näyttää hyvin, miten esimerkiksi Nattari/Liuttu on muovinkeräyksen katvealue. Vaatii viitseliäisyyttä lähteä esimerkiksi suurten taiteltujen pahvilaatikoiden tai styroxkuutioiden kanssa polkupyörällä tai bussilla useamman kilometrin päähän.
Mielestäni Vatialantien/Kangasalantien risteyksen lähettyville tulisi saada keräyspiste muoville ja yleisimmille muille kierrätettäville materiaaleille.
Joukkoliikenteen ja työkoneiden sähköistyminen
Sähköbussit tulevat lähivuosina parantamaan ympäristöä ja matkustusmukavuutta siellä, missä niiden käyttöönottoa edistetään. Vaikka uusien dieselbussien päästöt ovat pienentyneet, aiheuttavat ne kuitenkin paljon matalataajuista melua toisin kuin lähes äänettömät sähköbussit.
Vastaavasti erilaisissa työkoneissa nurmikonleikkureista kuormaajiin asti sähkö toisi asukkaille rauhaa, kun moottorin melu ja pakokaasut eivät häiritsisi kaupungin hoitaessa alueitaan.
Liikenteen sujuvoittaminen
Vastustan autoliikenteen tarkoituksellista hankaloittamista. Kokoojakaduilla 40 tai 50 km/h on turvallinen nopeus, kunhan rajoitusta valvotaan ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden risteyskohdat tehdään turvallisiksi näkyvyyden ja valaistuksen avulla. Välillä 30 km/h rajoituksia perustellaan sillä, että autoilijat kuitenkin ajavat vähintään 10 km/h ylinopeutta. Miksi nopeusrajoitusta noudattavien tulisi kärsiä siitä, että pieni joukko ajaa jatkuvaa ylinopeutta? Oikea ratkaisu on lisätä valvontaa tai tehdä teknisesti ylinopeuden ajaminen epämukavaksi - ei kiusata kaikkia autoilijoita tai anneta ymmärtää, että on ok ajaa jatkuvasti ylinopeutta ilman rangaistuksen uhkaa.
Laadukasta rakentamista
Valitettavasti rakennusyhtiöiden voitontavoittelu ja nykyiset rakennusmääräykset eivät ohjaa riittävästi laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen. Osa määräyksistä korottaa tarpeettomasti rakentamiskustannuksia tuottamatta lisäarvoa asunnon ostajille, esimerkiksi väestönsuojavaatimukset tai joustamattomat autopaikkavaatimukset, mutta myös asunnoilta tulisi vaatia laatua. Kaavamääräyksillä kunta pystyy vaikuttamaan siihen, että Kangasalla rakennetaan asuntoja, joita arvostetaan vielä 50 vuoden kuluttuakin.
Täydennysrakentaminen olisi monissa tapauksissa järkevää. Esimerkiksi kerrostalo taajamassa, jossa on hyvät liikenneyhteydet ja edessä on isoja remontteja. Kenties katto kaipaa remonttia ja olisi mahdollista lisätä uusi asuinkerros ullakolle tai purkaa tontin nurkasta autokatos ja myydä rakennusoikeutta kokonaan uuden kerros- tai rivitalon rakentamista varten ja järjestää pysäköinti uudelleen, huomioiden oikeat tarpeet autopaikoille. Valitettavasti lisärakentaminen on usein vuosia kestävä prosessi, joka vaatii asiantuntija-apua. Kangasalan tulisi huolehtia siitä, että täydennysrakentaminen on oikea mahdollisuus tiivistää asumista ja tuottaa laadukasta pitkäikäistä rakennuskantaa.